Velkommen
Brugernavn:

Kodeord:

Husk mig

[ ]
[ ]
[ ]
Forums
Bestyrer: Webmaster, Falk-Rønne
Dette indlæg er lukket nu
Ophavsmand Indlæg
melanie78
tir mar 09 2010, 11:43
Registeret medlem #1125
Oprettet: tir mar 09 2010, 11:11

Sted: sønderborg
Hej Falk- Rønne

Min hest fik d. 12/2 noget dyrlægen kaldte en allergisk reaktion... Han ville ikke tage hovedet op- kun hvis man løftede hovedet op, men han var ikke glad for det.

han var på mark da det skete og de kunne ikke gå hen til ham og han gik rundt med hovedet ca 10 cm over jorden, hver gang de nærmede sig ham vendte han rundt som om han ikke kunne se dem- da de endelig får ham ind i stalden, står han stadig med hovedet nede og ligesom drejer hovedet skævt rundt for at se på en når man kalder på ham...da jeg kommer derud og vi får ringet til dyrlægen, hæver han op i ganascherne, nakken og halsen og det er meget han hæver op, hans blodåre ved øjet hævede op til en halv fingers tykkelse... da dyrlægen kommer mærker han på tungen, den er ikke hævet, tager temperaturen- den er normal, lytter på hjertet og det er osse helt normalt... han prøver at løfte hans hovede og det kan han godt- men du kan se min hest bestemt ikke synes det er behageligt og han bakker... dyrlægen siger nu at det er en allergisk reaktion og han giver ham noget modgift og noget antibiotika- der går ikke længe så begynder han at løfte hovedet lidt og lidt efter lidt bliver det bedre og hævelsen svinder ind- vi aftaler så med dyrlægen at vi kører derud igen kl 21.30 og kigger til ham igen- der er ca 2 timer til... Da vi kommer derud igen efter 2 timer, ser han nøjagtig ud som han gjorde inden dyrlægen kom og vi ringer til ham igen og han siger han ikke kan gøre mere for ham og at han har fået alt det medicin han må få og jeg skal vente tiden an... vi aftaler selvfølgelig med staldejer at de holder øje med ham om natten og ringer hvis det bliver endnu værre....
Efter en meget lang nat uden ret meget søvn pga bekymringer tager jeg derud tidligt om morgenen og der er han helt som han plejer, virker træt- men står med løftet hovedet og er med i alt hvad man foretager sig som han plejer- han spiser og drikker, hvilket han osse gjorde da han stod med hovedet nede og var hævet...

Vi snakker længe om i stalden hvad der kan være sket med ham, hvad han kan have spist eller om han har fået noget nyt at spise... vi kommer så til den konklusion at han er begyndt at få sort havre via hans nye foder LA Rosslet fra hippolyt og at det må være det der måske er skyld i den allergiske reaktion og jeg beslutter mig så for at han skal have sit gamle foder igen struktur E fra hippolyt.
Men nøjagtig 12 dage efter gør han nøjagtig det samme igen- dog hæver han slet ikke op på samme måde- kun en meget lille smule.... da har han så fået en lille smule havre oveni hans struktur E....
Nu er han får han så struktur e, pre alpin og vollwert pellets fra hippolyt og det er havrefrit foder... nu kan han så i små øjeblikke få det på samme måde- men han hæver ikke op, vil bare ikke tage hovedet op og det er kun i 5 min så står han igen helt normalt- de sidste 3 dage har der ikke været nogen tegn på noget som helst
og han er nøjagtig som han plejer
Jeg har nu den mistanke at det ikke er en allergisk reaktion men noget der sidder i klemme eller sidder skævt og har så kontaktet en tysk dyrlæge og kiropraktor der kommer og kigger til ham på torsdag- han mente det var noget der sad i klemme i nakken eller i nederste del af halsen

Men mit spørgsmål er nu kan det være en allergisk reaktion på havre og de stoffer han evt er allergisk overfor er ude af kroppen nu??

Han har ikke haft allergisk reaktioner før pga havre det er dog 5 år siden han sidst har fået havre... Han har dog haft nældefeber for 4 år siden da han gik på mark

Når han render rundt med hovedet nede ved jorden vil han meget gerne snakke med dig og være ved dig når du først har rørt ham- men inden da virker det nærmest som om han er blind når han har de anfald- jeg ved ikke så meget om hvordan en hest ser når den har hovedet nede ved jorden...

håber du kan give mig en forklaring på om du tror det er en allergisk reaktion;-)

mvh melanie

Tilbage til toppen
Falk-Rønne
man mar 22 2010, 04:27
Dyrlæge

Registeret medlem #31
Oprettet: man maj 29 2006, 12:59

Sted: Charlottenlund
De symptomer, du beskriver minder meget om tilstanden torticollis ('hold i nakken'). Det kan se ret dramatisk ud, og det typiske er netop, at hesten står med hovedet sænket i kortere eller længere tid og vil ikke bevæge sig. Man kender ikke rigtigt årsagen, men den kan sagtens være af allergisk baggrund.

Jeg behandler altid med et antiinflammatorisk middel ('smertestillende'), og oftest forsvinder symptomerne på ret kort tid. De kan dog komme igen nogle gange efter lidt tid, men det typiske er, at på et eller andet tidspunkt forsvinder smerterne helt.

Med venlig hilsen
Jørgen Falk-Rønne
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF