Velkommen
Brugernavn:

Kodeord:

Husk mig

[ ]
[ ]
[ ]
Forums
Bestyrer: Webmaster, Falk-Rønne
Dette indlæg er lukket nu
Ophavsmand Indlæg
Topper
ons mar 03 2010, 06:06
Registeret medlem #1123
Oprettet: ons mar 03 2010, 05:06

Sted: Sønderjylland
Hej Falk- Rønne
Skriver til dig for at få (måske) en anden synsvinkel på min datters ponys halthedsproblem.
Han er en snart 8 års vallak, hollandsk sportspony, uden stamtavle. Stor 1ér.
Vi købte ham i marts sidste år. Fik lavet handelsundersøgelse uden røntgen. Gik glat igennem og blev uden problemer forsikret. havde stået i løsdrift ved tidligere ejer. Var ikke redet i 5 måneder og trængte derfor til genoptræning. Skulle ellers være på Lc-Lb niveau. Vi startede stille og roligt ud. Efter 14 dage måtte vi få smeden til at tage alle 4 sko af. Var skoet med alt for små sko (str.2x0) og var sømstukket 5 steder i forhovene. pause i 14 dage og derefter sko på forhovene igen.Igen start ridning. Han var lidt stift gående på bagparten (bagbenene) og var vanskeligere at ride på hø.volte. Ville gerne forsøge at dreje mod ve. Gik tit helt ud i hjørnerne når han skulle gå på hø.volte. Tolkede alt dette som et genoptræningsproblem, da han ellers var rolig og virkede ike til at have ondt.
Medio juni fik han på folden en overfladisk seneskade i ve.forben. Blev scannet, fik ro og vi fulgte en genoptræningsprogram som vi startede på efter kontrolscanning i september. Dette gik fint, dog stadig med hø. volte problemer og stiv gang og indimellem urent taktet bagtil. Dagen før genoptræningsprogrammet var færdigt er han halt på hø bagben da han kommer ind fra fold. Dyrlæge igen. Kan ikke finde nogen synlig tegn på akut skade. Snakker om mulig knæskalsfastlåsning. Han får sm.stillende i 8 dage. Vi kører ham på dyrehospitalet d 29.dec. for at få ham tjekket helt igennem efter at var redet lidt igen, hvor han spænder og løber lidt for min datter. Ingen tegn på problemer på bagbenene, men positiv bøjeprøve på begge forben. Dette viser sig efter blokader at være kodeleddene der nu er problemet. Får binyrebarkhormon sprøjte i leddene og artroflex i 21 dage (er nu selv fortsat med cortaflex pulver). genoptræningsprogram igen,igen.. Sygefold m.m det er gået fint med genoptræningen. Er nu på ½ times trav lidt galop og selvfølgelig en masse skridt. Han har et par gange sprunget en kavaletti højt spring, uden han tøver eller viser tegn på ubehag. Men for 14 dage siden kunne jeg se at sadlen gled mod hø bagtil. fandt også ud af at bommen var for smal og længden på sadlen var for lang til hans ryg. Havde en sadelmager ude. Fik ny sadel som sidder som syet til ham. Nu x-bred og 16½ tommer. Før medium/bred 17 tommer. Men sadlen glider stadig til hø, og trykker på ryggen efter 5 min ridt. Han er meget utaktet på bagparten, vil helst i galop, og stadig ikke glad for hø.volte. Haleføringen er også blevet en anelse skæv. han fik raspet tænderne ved køb og igen for 3 uger siden. IGEN på dyrehospital d 2.-3. Blev undersøgt igen for halthed. Lille reaktion bå bagben ved bøjeprøve. Går nu tydeligt skævt set bagfra. Men har god muskelfylde både for og bag, men kun en anelse mindre fylde i hø side på lænden. Fik kiropraktisk beh. Alle ben og ryggen røntgenfotograferet. Alt ser utroligt fint ud ??? Han havde en anelse fortykket sædstreng på hø side, med dyrlægen mente ikke problemet kunne stamme herfra.
Vi kørte derfra uden diagnose (ved godt det er utroligt svært), men med besked om at det muligvis kan være en skade i hofte bækkenregionen. De foreslår skintigrafi us, men dette skal først diskuteres med forsikringsselskabets dyrlæge.
Mig om min datter er meget fustrede. Alt i alt har hun ikke redet ham meget i den tid vi har ejet ham.(hun er en rimelig god rytter, med rolige og blide hjælpere og vejer ikke mere end 40 kg.)Jeg er selvfølgelig ked af ikke at have opdaget sadelproblemet noget før, hvilket jeg godt ved kan give muskel og rygproblemer.
Har du evt. nogle bud på hvad det kan være. Kan det være en bækken/hofteskade når han har så fine muskler og ikke er øm på ryggen eller kryds/lænd. Kan det være sædstrengsforhærdelse. Når han traver utaktet ser det ud som om der er noget som er stramt, da han trækker bagbenet lidt op mod maven.
Hvad gør vi nu. Skal jeg sende ham til skintigrafi eller fortsætte med kiropraktik ?
Jeg vil lige nævne at ponyen ikke er nogen dyr pony, men vi er meget glade for ham, da han har stor personlighed og har et fantastisk godt temperament.
Mange hilsner fra en fustreret "Ponymor"

Tilbage til toppen
Falk-Rønne
man mar 22 2010, 03:51
Dyrlæge

Registeret medlem #31
Oprettet: man maj 29 2006, 12:59

Sted: Charlottenlund
Det er umuligt for mig at give svar på årsagen til ponyens problemer. Det er jo en samlimg af mange symptomer, men en skade i krydset (korsledsregionen) eller i lænden er en mulighed.

En halthed på h. bagben, som har stået på i nogen tid, giver ofte muskelsvind i h. side af overlinjen, og derfor kan sadlen glide til den side.

En scintigrafi eller termografi (se her på siden) er gode muligheder for at nå frem til en diagnose.

Med venlig hilsen
Jørgen Falk-Rønne
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF