Velkommen
Brugernavn:

Kodeord:

Husk mig

[ ]
[ ]
[ ]
Forums
Bestyrer: Webmaster, Falk-Rønne
Dette indlæg er lukket nu
Ophavsmand Indlæg
wested
ons dec 30 2009, 07:11
Registeret medlem #694
Oprettet: fre nov 02 2007, 10:03

Sted: Ølstykke
Jørgen du er så klog.... :-)
Nu har du lige fundet ud af hvad der var galt med skulderen på min fantastiske islandske hoppe, og så bliver hun sg syg - rigtig syg.
Hun startede med - fra den ene dag til den anden - at have 40,9 i temp. Hun fik penicillin og fenadyne. Næste dag 40,2, samme medicin samt taget blodprøve og sendt til Tyskland. Næste dag 41,3. SUK. På 4.dagen blev hun indlagt på KVL. Og de kan ikke finde ud af hvad hun fejler.
Hun pustede meget og havde meget høj puls. Feberen faldt dog dag 5 til 38,8. Men levertal meget høje. Og jeg tror ikke det er en forgiftning. Vi har ikke giftige planter på marken og hø/wrap er fra prof. som har afkræftet giftige planter samt kløver eng.
Efter et par dage mere blev temp. lavere - og puls faldt. Puster stadig. Fik lidt metacam. Gjorde lissom ikke noget.
De valgte så d. 23/12 at sætte hende på tetrazyklin + prednisolon (500mg), og det ser ud til at virke noget. Temp. nu nede på knap 38. Levertal faldende. MEN blod billedet indikerer at der er en heftig infektion. Men hvor??
Lever scannet - den er ok. Bugvæske tjekket - ok. Taget væske prøve fra lunger, men de tror ikke på en lungebetændelse. Men vi venter på svar på den.
Hun er testet negativ for ehrlichia, men positiv for borrelia.
Hun får hver dag væske nu - da hun taber proteiner. Og det bekymrer dem.
De mener hun har en infektion, men ved bare ikke hvor. De er så gode derude. MEN jeg er jo bekymret, så derfor må jeg spørge ham den kloge Jørgen....
Har du nogle forslag til hvad det er - eller til behandling.
Da hun stod hjemme de første 4 dage var hun noget stiv i skroget, og slingrede lidt. Men det kan have været fordi hun var dehydreret. Hun fik i hvert fald 30 l. væske på KVL da hun kom derind, og der hjalp. Straks begyndte hun at spise m.m.
Hun spiser og gøder, og drikker og tisser. Hun virker opmærksom og jeg har besøgt hende 3 gange på KVL nu. Og for hver gang virker hun friskere. Nu kan hun da tygge i en gulerod igen.
Kan du bidrage med noget klogt??? :-)
GODT NYTÅR.
P.S. Og skulderen er nu ved at være helt i orden, var lige begyndt at ride "rigtigt", så jeg har ikke lyst til at sende hende til himmels lige nu.....

Lotte Wested
Islandsheste-freak....
Tilbage til toppen
Falk-Rønne
ons jan 06 2010, 02:45
Dyrlæge

Registeret medlem #31
Oprettet: man maj 29 2006, 12:59

Sted: Charlottenlund
Tak for de smigrende ord. Men selvfølgelig kan jeg ikke sige mere end KU-LIFE folkene, men alt tyder på en infektion. Ofte er jeg noget roligere, hvis feberen er høj, for det viser, at hesten forsvarer sig. Jeg tror ikke på borreliose, og mange heste har antistoffer uden at være syge. Måske en dyrkning af blodet kunne vise noget ('blodforgiftning'), men når hesten er tydeligt i bedring, er det jo blot akademisk og bekosteligt med flere prøver.

Iøvrigt puster mange islandske heste, når de bliver indlagt - også for tilstande uden feber. De har det simpelthen for varmt, når de skal opholde sig i samme lokaler som dyrlæger og sygeplejersker m.v.

Held og lykke med hende - og også godt nytår til dig.

Med venlig hilsen
Jørgen Falk-Rønne
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF